Är du fortfarande inte säker på varför bloggen är värt din tid, energi och uppmärksamhet? Ta plats vid branschbordet med The Content Lovers och lär dig hur lite du behöver göra för att överträffa ditt företag, din framgång och din resultat.

Tonåringar gör det. Politiska experter gör det. Men varför ska DU, solo-proffs eller liten biz-VIP med för mycket på din tallrik, bry sig om att blogga?

Du måste veta, på det enklaste och enklaste sättet.

Så låt oss ta med den hem.

Gå först till Google. När du väl är där, gör en snabb sökning med din bransch och ordet “blogg” “blogg” till den. Chansen är stor att det redan finns människor som bloggar i ditt marknadsutrymme. De kan vara konkurrenter, branschanalytiker, konsulter, medieexperter, självutnämnda konsumentvakthundar – alla med en åsikt och en brinnande önskan att dela den.

Vi gjorde just detta med en av våra företagskunder i Voice Over IP-världen och hittade inte mindre än 20 bloggar på första sidan med sökresultat. (Det beror på att det fanns flera bloggar på vissa webbplatser!)

Du kan säga “Så vad?”

Tänk dig att du är på ett stort evenemang för din bransch. Tänk dig att du inte har någon närvaro där. Tänk dig att alla personer som täcker din bransch – från handelsgrupper till investerare till media – pratar med varandra och att du inte är en del av konversationen. Du är helt utelämnad eftersom det verkar som om du inte har något att säga.

Är det bra för ditt företag? Självklart inte.

Så en blogg är en plats vid ditt branschbord. Och när du är vid bordet kan du gå med i konversationen. Heck, du kan till och med ändra riktning. Hela poängen med att blogga är att skapa ett utrymme för dialog, och du gör det genom att skriva något som ger människor anledning att reagera.

Medge det – du äter redan rubriker, nyheter och skvaller i ditt område. Du har åsikter om vad som händer i din bransch. Din blogg är platsen för att uttrycka dina åsikter, dela dina källor och bjuda in feedback.

Och här är vad som händer som ett resultat:

• Fler kunder och potentiella kunder kommer till din webbplats för att se vad du pratar om.

• Fler analytiker kommer till din webbplats för att göra sin forskning – och de har fler skäl att vara intresserade av dig än tävlingen som inte bloggar.

• Fler branschreporter och mediefolk kommer till din webbplats, använder dina kommentarer som foder för sitt eget material och kontaktar dig för mer information.

• Fler utdrag och utdrag från dig och din blogg innebär fler inkommande länkar till din webbplats, vilket är bra för SEO och håller ditt namn överallt.

• Mer transparens i din bransch innebär fler kunder, kunder, möjligheter och i slutändan mer försäljning.

Kort sagt kan blogga vara en 1-2-3-affär:

  1. Läs en branschnyhet
  2. Ha en åsikt om det
  3. Ange din åsikt och stödja dem med din unika kunskapsnivå

Om du har en, kan du och resten av ditt team göra det på cirka 15-30 minuter, en eller två gånger i veckan? Eller till och med en månad?

I så fall har du tjänat din plats vid ditt branschbord.

Ska du bara sitta där eller är du redo att göra något åt ​​det.